Tuesday, August 9, 2011

LuV CooKisS


ramai sekarang orang bagi sample kuih raye
macam macam rupe
macam macam bentuk
macam macam warna
tapi kadang kadang rase lebih kurang jer

macam tahun lepas
tahun ni me wat gak kuih raye
dengan bantuan anakanda tercinta
humaira mesti nak menolong nyer..hik3

kalau me nak beli kuih raye ni
banyak gak kena kuar modal
da la banyak umah
takkan bagi mak n mak mer n nenek tercinta
satu jenis kuih jer kan
hiik3..jadi nyer..buat jer la sendiri
me wat yang simple simple jer
buat banyak banyak

antara kuih pebret
luv cookiss
wahhh..da la namanyer luv
ade kiss kiss lagi tu..hek3
sebenarnya me guna resepi finger cookies
masa wat tu tak jumpa plak nozzle bergerigi
jadi me canai dan terap jer la
anakanda me suke terap terap ni

masa nak deco plak
aiiiiii..sabar sangat..ramai nak menolong
jadinyer...macam macam corak ade kat kuih tu




panas lagi kuar oven



ruper jer lain
tapi rase tetap sama
hek3....



besar besarkan...
senang sangat la nak wat nyer



luv luv
kiss kiss




haaa...sangatla 'tomei'kan..
hik3...


ni resepi nyer

Bahan-bahan:
230gm mentega
200gm tepung ubi
100gm tepung jagung
100gm tepung gandum
80gm gula ising(atau gula pasir dimesin halus)
1 biji kuning telur
1/2 tsp esen vanila/vanilin
50gm kelapa kering - di kisar halus
4 Tbsp santan KARA

Hiasan :
Coklat masakan hitam dan putih - dicairkan

Cara-cara:
1. Pukul mentega, gula dan esen vanila,
masukkan telur dan pukul hingga kembang.

2. Masukkan tepung jagung, tepung ubi,
tepung gandum dan kelapa kering di ikuti dengan santan,
gaul hingga sebati dan uli hingga menjadi doh yang lembut.

3. Gunakan nozzle bergerigi dan paip
di atas dulang yang di leser dengan majerin
Boleh juga di terap dengan acuan yang di sukai.

4. Panaskan oven, bakar pada suhu 140C selama 25 - 30 minit.

5. Sejukkan dan paip coklat hitam dan putih untuk hiasan.

*** Jika adunan menjadi keras, tambahkan sedikit mentega dan uli semula.


p/s : lupe plak me copy resepi tok guru mane
ampun yer tok guru kalau tengok resepi ni
me copy yer

****gambar guna hp jer, malas nak kuarkan dslr
(alasan jer..aiiiippppp)


2 comments:

  1. Bak la sini 1 botol.. hehehe cedapnya tgk..

    ReplyDelete
  2. hek3....tgk jer sdap

    xcukup la nak bg....hik3

    ReplyDelete